BETTSKENA

En bettskena förebygger tandgnissling och korta tänder!

Bettskena är relativt billigt, skyddar dina tänder mot tandgnissling och hjälper mot huvudvärk och muskelsmärtor
Har du frågor om bettskena eller tandgnissling? Ring 031-15 15 95, vi svarar gärna på dina frågor.

Tandgnissling orsakar huvudvärk och muskelsmärtor

En bettskena kan vara ett effektivt hjälpmedel mot det vi kallar tandgnissling (eller bruxism) och sköra tänder. Vi vet också att tandgnissling på nätterna kan orsaka stor slitage på tänderna. Många får dessutom huvudvärk och drabbas av muskelsmärtor på grund av den kraftiga ihoppressningen av käken.

Tandgnissling i sömnen sker många gånger med en kraft som inte är möjligt i vaket tillstånd. Det säger sig självt att trycket orsakar stort slitage på tänderna, med medföljande tandläkarkostnader.

Här kan du läsa mer om tandgnissling.

Lågt pris på specialanpassade bettskenor

Vi framställer bettskenorna relativt snabbt. Utvärdering och anpassning av en bettskena är helt smärtfri och görs av din tandläkare.

Här kan du se vår prislista med priser på bettskenor. Vi ger dig alltid ett skriftligt prisförslag innan arbetet startar, och vi garanterar alltid högsta kvalitet på arbetet.

Hur vet jag om jag behöver en bettskena?

Ofta vet människor inte att de gnisslar med tänderna på nätterna. Sover du själv är det osannolikt att du är medveten om tandglisslingen. Men det finns symptomer som kan avslöja att allt inte är som det ska: kanske vaknar du med huvudvärk? Eller är du stel och öm i käken? Kanske har du ont i axlarna?
    Det kan vara svårt att avgöra om smärtan orsakas enbart av tandgnissling. Tandläkaren kan se om du lider av tandgnissling genom att undersöka tänderna, men först efter att tandgnisslingen pågått en tid. Därför kommer smärtan att visa sig före du har hittat orsaken. Du har däremot lite att förlora på att testa en bettskena. Om behandlingen inte hjälper så är det bara att sluta.

Stoppa tandgnisslingen – så fungerar en bettskena

En bettskena är en mjuk/hård och genomskinlig skena som placeras i munnen. Tandläkaren behöver endast ta två avtryck och en bettregistrering. Avtrycket och bettregistreringen skickas till tandteknikern som framställer bettskenan. Detta fästes sedan till tänderna i överkäken.

Bettskena för barn som gnisslar tänder – tandgnissling hos små barn

Det är många barn som gnisslar sina tänder och ibland kan det låta väldigt våldsamt. Men ta det med ro. Det är helt normalt och brukar som regel gå över när barnet är större och får permanenta tänder.

Bettskenor används vanligtvis inte på små barn. Är du bekymrad över tandgnissling hos ditt barn? Ring oss på 031-151595, vi svarar gärna på dina frågor.

Önskar du bli undersökt för bettskena?

Kontakta oss i dag på 031-151595 eller boka tid online.
    Vi ger dig en bettskena av högsta kvalitet – i Göteborg. Lågt pris och god prognos.

MER OM VÅRA PRISER

Vi har en tro på att tandvård skall vara tillgänglig på de tider som passar våra patienter, och inte omvänt! Vi har också en policy att på samma dag hjälpa våra patienter som har ont. Därför har vi långa öppettider och är också tillgängliga på helger och på helgdagar.

VÅRA ÖPPETTIDER

MER OM DELBETALNING