MUNTORRHET

Muntorrhet ökar risken för hål i tänderna!

Muntorrhet orsakas av låg produktion av saliv och är ett relativt vanlig tillstånd. Vissa kan uppfatta det som en banal sak, men faktum är att muntorrhet kan leda till allvarlig skada på tänderna och den allmänna livskvaliteten.
Vissa kan känna en viss muntorrhet i perioder utan att det nödvändigtvis är farligt. Men om tillståndet är långvarigt kan det bero på allvarlig, underliggande sjukdom som behöver behandlas. De medicinska termerna för muntorrhet är xerostomi (en subjektiv känsla av torr mun) och hyposalivation (uppmätt låg produktion av saliv).

Muntorrhet kan ha många orsaker

Muntorrhet är ett symptom och inte en sjukdom i sig. Den vanligaste orsaken är användning av olika mediciner. Många tabletter/mediciner har muntorrhet som en möjlig biverkning. Vi vet att astma- och allergimediciner kan orsaka muntorrhet. Detsamma gäller vanliga mediciner som används mot depression och högt blodtryck. I vissa fall kan tandläkaren eller läkaren hitta alternativ med samma effekt men utan muntorrhet som biverkning.

Vanliga sjukdomar, som reumatism och diabetes, kan göra munnen torr. Stress och nervositet kan också bidra till en torr mun.

muntorrhet

Muntorrhet på natten

Det är väldigt ofta orsakat av att du sover med öppen mun och är inte bestående.

Muntorrhet och cancer

Strålbehandling mot cancersjukdomar kan orsaka reducerad salivproduktion och torrhet i munnen när spottkörtlarna utsätts för strålning.

Muntorrhet och ålder

Reducerad muntorrhet kan vara en naturlig del av att åldras. Ofta kan äldre människor uppleva en viss torrhet i munnen, utan att den kan kopplas till mediciner eller sjukdomar.

Behandling av muntorrhet

Vilken behandling som är rätt beror helt på orsakerna av din muntorrhet. Först behöver eventuella, underliggande medicinska orsaker kartläggas innan rätt behandling kan sättas in. Både tandläkare och läkare kan hjälpa patienten med lindrande behandlingar och ge råd om eventuell förändring i kost och munhygien. Kontinuerlig undersökning hos tandläkare eller läkare kan också vara nödvändigt.

Muntorrhet kan höja risken för karies

Muntorrhet är inte bra för munhygienen. Salivet har många funktioner och en reducerad produktion av saliv kan ge ökad risk för karies (hål i tänderna). Den kan också öppna för svampinfektion i munnen.

Vi hjälper dig att hitta orsaken till din torra mun! Ring oss på 031-151595 eller boka en tid online!