ILNINGAR I TÄNDERNA

Ilningar i tänderna kan vara tidiga symptomer på karies!

Vissa plågas ofta av ilningar i tänderna. Detta beror i de flesta fall på överkänslighet och är egentligen inte farligt. Men det kan samtidigt vara väldigt obehagligt att drabbas av ilningar i tänderna. Tandläkare kan hjälpa mot det här. Ibland kan ilningar i tänderna ha bakomliggande orsaker som kräver behandling hos tandläkaren. Ring oss på 031-151595 om du får kraftiga ilningar ofta.

Hjälper huskurer mot ilningar i tänderna?

Det finns huskurer mot det mesta – även mot ilningar i tänderna. På nätet kan du hitta både tips om tandkräm och munskölj som sägs hjälpa mot ilningar. En huskur som ofta dyker upp säger att du ska skölja tänderna med kryddnejlika och vatten. Vi går inte god för dessa huskurer och rekommenderar att du hellre söker dig till en tandläkare för en undersökning om du har problem med ilningar.

Tandläkarens råd till dig som plågas av ilningar i tänderna

Använd mycket tandkräm, men inte tandkräm som innehåller slipmedel. Ta tandkräm med extra fluortillskott då den stärker tandemaljen. Begränsa samtidigt intaget av syrlig livsmedel, som till exempel juice och läsk. Frukt innehåller också mycket syra och stor fruktintag kan slita på emaljen.

Borsta inte heller tänderna direkt efter att du ätit eller druckit mat med hög syrehalt.

Är du väldigt plågad av ilningar? Vi har metoder som kan hjälpa dig, kontakta oss.

Vanliga orsaker till ilningar i tänderna

Den allra vanligaste orsaken till ilningar i tänderna är att tandköttet har dragit sig tillbaka och lämnat den känsliga tandhalsen i ett utsatt läge utan skydd. Orsaken kan vara felaktig teknik för tandborstning och det kan vi hjälpa dig att korrigera. Begynnande hål i tänderna kan också orsaka ilningar i tänderna. Detsamma gäller vid slitna tänder på grund av tandgnissling eller andra skador.

ilningar i tänderna

Ilningar i tänderna hos barn

Om ditt barn klagar över smärta i munnen är ett besök hos tandläkaren på sin plats. Ett begynnande hål i tänderna kan orsaka ilningar. Detsamma gäller om barnet har en mindre skada på en tand. Här hittar du mer information om tänder hos barn.

Hur kan jag förebygga ilningar i tänderna

Ilningar förebyggs bäst genom att undvika hål i tänderna (tandborstning, tandtråd och fluor) och använda rätt tandborstningsteknik. Du ska inte borsta tänderna för hårt, det är inte bra för tänderna. Här hittar du mer information om rekommenderad daglig vård av dina tänder: tandborstning, tandtråd, fluorskölj, kost och tänder.

Ilningar i tänderna när du äter

Det är inte ovanligt att känna ilningar i tänderna vid intag av mat och dryck. Både kalla och varma drycker – och både söt och sur mat – kan orsaka ilningar. Det kan vara olika orsaker till detta och därför bör du prata med din tandläkare om du får väldigt ont av ilningarna.

Ilningar i tänderna och alkohol

Vissa upplever kraftiga ilningar efter en kväll på stan. Troligen beror det på för stort intag av sura drinkar och inte själva alkoholen i drinkarna. Om ilningarna försvinner efter ett tag behöver du inte uppsöka tandläkare, men var uppmärksam och följ våra råd i förebyggande syfte.

Ilningar i tänderna efter tandläkarbesök

Ilningar kan förekomma efter behandlingar hos tandläkaren. Det brukar dock vara tillfälligt och därför bör du vänta med att kontakta din tandläkare.

Ilningar i tänderna under graviditet

Hormonella förändringar i kroppen under graviditet kan orsaka svullna tandkött som blöder lätt. Ändringar i kosten kan också göra gravida kvinnor extra utsatta för hål i tänderna. Båda delar kan därför öka risken för ilningar i tänderna. Kontakta din tandläkare om du är väldigt plågad eller bara orolig. I de flesta fall brukar ilningarna försvinna när graviditeten är över, men det är extra viktigt att ta hand om tänderna under graviditeten.

Har du väldigt ont i tänderna på grund av ilningar? Ring oss på 031-151595 och hör vad vi kan göra för dig.