Rotfyllning

Att göra en bra rotfyllning är en komplicerad process som kräver detaljerad kunskap om tandens anatomi och stor noggrannhet. En process som vi behärskar på Göteborg Tandläkargrupp. Ju tidigare en inflammerad tand behandlas – desto enklare blir behandlingen. Har du ont i tanden? Sök tandvård direkt innan det blir bättre. Vi har generösa öppettider och behandlar i regel akuta besvär samma dag.

Rotfyllning – att rädda en tand

Rotfyllning är en behandling som går ut på att avlägsna inflammerad/död vävnad i tanden. Detta är oftast en konsekvens av djup karies men kan även ha andra orsaker, som tex trauma. Om nerven i tanden har blivit så drabbad att den inte kan läka sig själv blir konsekvensen bara värre ju längre behandlingen dröjer. Inflammation i tandens nerv orsakar ökat tryck i pulpan som leder till att nerven hamnar i kläm, vilket kan orsaka ytterligare smärta. Detta kallas en pulpit. Tanden måste också behandlas innan inflammationen sprider sig vidare. Detta bör göras innan inflammationen har spridit sig till käkbenet, då blir behandlingen betydligt mer komplicerad.

rotfyllning göteborg

När tandläkaren har avlägsnat all sjuk vävnad, fylls tanden med olika material. Ibland är tanden så sjuk att man gör rotfyllningen under flera besök, detta för att säkerställa den bästa prognosen. Därefter, när tanden är rotfylld och symptomen är borta, väljer man att bygga upp tanden på nytt. Detta kan då göras, i de flesta fallen, med en fyllning alternativt en krona.

Att göra en bra rotfyllning är en komplicerad process som kräver kunskap om tandens anatomi och stor noggrannhet. Våra tandläkare går kontinuerligt på utbildningar för att på så sätt alltid hålla sig uppdaterade och hos oss använder vi oss av den senaste tekniken, detta för att alltid kunna erbjuda dig, villkorslöst, den bästa tandvården.

Så genomförs en rotfyllning – steg för steg

• Först bedövar vi området runt tanden. Nerven är ibland redan död, då behövs egentligen ingen bedövning. För att kunna rengöra och hålla bakterier borta, lägger vi vanligtvis en gummiduk över tanden. Vi borrar sedan ett litet hål och rensar bort den döda pulpan. Med små instrument och bakteriedödande vätska sköljer och rensar vi rent i rotkanalen.
    • Vi tar sedan röntgenbilder för att se om vi rensat hela roten på död vävnad. Ibland behövs två besök för en framgångsrik behandling. Om inflammationen är allvarlig lägger vi in ett bakteriedödande medel i rotkanalen och tätar med en temporär fyllning över hålet. Under ditt återbesök – efter tre till fyra veckor – kan vi genomföra rotfyllningen när inflammationen är borta.
    • Det vanligaste och mest använda fyllnadsmaterialet är speciellt utformade stift av guttaperka, ett gummiliknande material. Storleken på materialet är ungefär som de instrument tandläkaren tidigare använt för att rensa rotkanalen. Passformen blir därför perfekt.
    • När rotfyllningen har genomförts ska tanden stängas igen. Ibland kan tanden vara alldeles för skör och tandläkaren har behövt slipa ner tandens krona för att minska risken för att den ska gå sönder. Då brukar en tandtekniker bygga en ny krona för att återskapa tandens naturliga utseende och funktion.
      tandkrona göteborg

Kommer tanden att göra ont efteråt?

Nej, vanligtvis inte, även om det är vanligt att tänder och tandkött känns lite ömma i några veckor. Detta är dock något som kommer att avta allt eftersom.

Vad händer om tanden inte är behandlas?

Om du går med tandvärk under en lång tid ökar risken för infektion. Då kan det leda till att tanden inte går att rädda och måste dras ut. Vi kan ersätta förlorade tänder med konstgjorda tänder som ser helt naturliga ut. Här kan du läsa mer om tandimplantat.

Tror du att du behöver en rotfyllning?

Kontakta oss idag via 031 – 15 15 95 eller boka en tid online. Vi tar hand om akuta besvär samma dag.